Gallup: Miten vältätte hävikkiä?

Kysyimme kollegoilta, mitkä ovat heidän liiketoiminnallisesti merkittävimmät tapansa ehkäistä hävikkiä. Ainakin hyvä suunnittelu, luovuus ja hävikkiruoka mainittu!

”Olemme keskittäneet hankintamme, ja kuormat saapuvat kahdesti viikossa. Näin raaka-aineet eivät ehdi pilaantua. Tiedämme päivittäiset asiakasmäärämme, joten osaamme yleensä valmistaa sopivan määrän tarjottavia.
Herkkuvalikoimamme vaihtelee päivittäin, ja joukossa on myös päivän lentotuotteiksi kutsumiamme pullia ja kakkuja. Näissä luovissa kokeiluissa leipurimme hyödyntävät esimerkiksi hävikkiin menossa olevia raaka-aineita.
Vaikka leipuri olisi kuinka taitava, joskus uunista tulee ulos kakkoslaatua. Pian avattava leipomomyymälämme mahdollistaa vihdoin vähän vinksahtaneidenkin pullien myymisen. Tähän saakka ne ovat löytyneet henkilökunnan kahvipöydästä.
Syötämme hävikin illalla ResQ-sovellukseen. Se menee aamulla kuin kuumille kiville. Vaikka saamme sovelluksen käytöstä lähinnä hyvän mielen, se toimii myös omanlaisenaan markkinointina.”
Hanna Kokko, omistaja, yrittäjä, Kahvila-konditoria Houkutus
”Torrefazionessa suurin osa annoksista tehdään tilauksesta, mikä osaltaan helpottaa hävikin minimoimista. Picnicissä isossa roolissa ovat puolestaan nopeus ja valmistuote. Silloin keskiössä on tuotekehitys eli se, minkä laajuisella raaka-ainevalikoimalla reseptiikkaa tuotetaan.
Hävikin ehkäisemisessä tärkeää on myös menekin aktiivinen seuranta ja tilausmäärien optimointi sen mukaisesti. Meillä on osaava henkilökunta ja hyvät järjestelmät, mikä helpottaa ennakointia. Lisäksi käytämme molemmissa ketjuissa ResQ-sovellusta.
Hävikki on alallamme fakta, mutta sen määrää voi vähentää vastuullisella ja osaavalla toiminnalla. Etenkin uudet työntekijät saattavat yllättyä hävikistä ja ovat siksi vahvasti motivoituneita miettimään, miten ruoan roskiin menemistä voi estää.”
Janina Hallberg, toimitusjohtaja, Picnic Group

Aiomme olla asiantuntevin kumppani – ja joka päivä luottamuksesi arvoinen.

”Hävikin hallinta lähtee siitä, että tuotanto suunnitellaan ja mitoitetaan oikein. Palvelukeittiöt tilaavat mahdollisimman oikean määrän ruokaa ja tekevät annoskokomittauksia. Ruoan menekin ennustettavuus on haasteellisempaa yläkouluissa ja lukioissa. Siinä on tärkeää palvelukeittiön suunnittelu mm. ruoan kypsentämisen jaksottamisessa.
Ruokailuaikojen tulee tulisi olla sellaiset, että lapsilla on oikeasti nälkä. Monesti ruokailutilat ovat rajalliset, ja siksi ruokailu voi olla joillekin nälän kannalta liian aikaisin tai syömiseen ei ole tarpeeksi aikaa.
Asennekasvatus on tärkeää. Lapsia kannustetaan maistamiseen ja päiväkotien ja koulun aikuisten tulee näyttää esimerkkiä ruokakasvattajan roolissa. Kouluruoasta tarvitaan positiivista puhetta.
Jos ruokaa jää yli, hävikkiruokaa myydään kaupunkilaisille, henkilökunnalle ja oppilaille.”
Tuija Niemi, ateriatuotannon päällikkö, Kokkolan kaupungin ruokapalvelut