Siirry sisältöön
Asiakastarinat

Ruokapalvelupooli vinkkaa: Vara on viisautta

Ruokapalvelupoolin valmiuspäällikkö Virpi Kulomaa

Huoltovarmuusorganisaatioon kuuluva Ruokapalvelupooli pitää ruokapalveluiden pyörät pyörimässä myös kriisin sattuessa. Yritysten kiinnostus varautumista kohtaan on kasvanut, ja pooli jakaakin tietoa ja käytännön vinkkejä kaikille alan toimijoille. Miten teillä on varauduttu?

Ruokapalvelupooli

Huoltovarmuusorganisaatioon kuuluva pooli, joka tukee ruokapalvelutoimijoiden yhteistyötä huoltovarmuuden kehittämisessä sekä edistää toimiala- ja toimipaikkakohtaista operatiivista varautumista. Poolin kotiorganisaationa toimii Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa.

Aiomme olla asiantuntevin kumppani – ja joka päivä luottamuksesi arvoinen.

Miksi kumppaninne on Valio Aimo?

”Valio Aimo on tärkeä kumppanimme, sillä elintarvikkeiden ja raaka-aineen saatavuuden turvaaminen on ruokapalveluiden perusta. Erityisen tärkeää luotettavuus ja hyvä palvelu ovat häiriötilanteissa. Lisäksi kotimaisuus ja omavaraisuus tukevat huoltovarmuutta.”

Tiesitkö? Valio on huoltovarmuuskriittinen toimija, joka varmistaa elintarvikkeiden saatavuuden ja toimitusvarmuuden Suomessa.

Virpi Kulomaan vinkit huoltovarmuuden kehittämiseen

Hyödynnä vinkit varmistaaksesi oman yrityksesi huoltovarmuutta yllättävien riskien varalle.

  • Ennakoi riskit: Mieti, millaisia eri häiriötilanteita – isoja tai pieniä – toimintaan voi kohdistua. Lyhyet sähkö- tai vesikatkot ovat arjessa tavallisimpia, mutta pohdi myös epätodennäköisiltä tuntuvia skenaarioita, kuten toimintaa evakuoinneissa tai säteilyvaaratilanteissa.
  • Suunnittele ja selvitä: Tee varautumissuunnitelma ja pidä se ajan tasalla. Määritä vastuuhenkilöt ja päivitä heidän tietonsa myös yhteistyökumppaneillesi. Tarkista lisäksi, millainen vastuunjako on keskeisten kumppaneiden kanssa ja mitä sopimuksiin on kirjattu.
  • Verkostoidu: Yhteistyö ruokapalvelutoimijoiden, elintarviketoimittajien ja oman alueen yritysten kanssa auttaa ideoimaan uutta ja hyödyntämään muiden hyväksi havaitsemia toimintamalleja. Tukea ja käytännön vinkkejä saa myös Ruokapalvelupoolista.
  • Katse viestintään: Kriisiviestinnän merkitystä ei voi yliarvioida. Suunnittele, kenelle häiriötilanteissa viestitään ja mitä, jotta kommunikaatio pysyy selvänä myös epäselvässä tilanteessa. Mikä on viesti asiakkaille, henkilöstölle, yhteistyökumppaneille, sidosryhmille ja medialle?
  • Kouluttaudu ja harjoittele: Järjestä säännöllisiä koulutuksia ja harjoituksia. Näin varmistetaan suunnitelmien toimivuus ja henkilöstön osaaminen häiriötilanteen sattuessa. Osaamisen ylläpitäminen ja muuttuviin tilanteisiin reagoiminen ovat tärkeä osa varautumista. Huoltovarmuus on jatkuvaa työtä.

Search