Siirry sisältöön
Pinnalla nyt

Tunnetko ostojesi kotimaisuusasteen?

Vastasimme asiakkaidemme toiveisiin ja rikastimme Minun Aimo -palvelun ostoraporteilta löytyvää tietoa: jatkossa voit pureutua niin ostojesi kotimaisuusasteeseen kuin erilaisilla sertifikaateilla merkittyjen tuotteiden osuuteenkin.

Keväällä 2025 lanseerattu Minun Aimo -palvelu kertoo nyt myös ostojesi kotimaisuusasteen. Voit syventyä tietoon joko uuden Laatu ja alkuperä -välilehden kautta tai osana muuta raportointia.

”Olemme vastuullisuustyössämme sitoutuneet helpottamaan asiakkaitamme kestävien valintojen tekemisessä. Ostojen kotimaisuusasteen julkaisu on paitsi konkreettinen askel kohti tätä päämäärää, myös asiakkaidemme toive, jonka mielellämme toteutimme”, Valio Aimon vastuullisuuspäällikkö Tiia Vainio taustoittaa.

Tuote on määritelty Minun Aimo -palvelussa kotimaiseksi, jos sillä on Avainlippu-, Sirkkalehti- tai Hyvää Suomesta -merkintä tai sen alkuperämaa on Suomi. Kotimaisuusastetta voi seurata palvelussa sekä tuote- että tuoteryhmätasolla.  

Aiomme olla asiantuntevin kumppani – ja joka päivä luottamuksesi arvoinen.

Mihin tietoa ostojen alkuperästä voi hyödyntää?

Faktoja tuotteiden alkuperästä voi hyödyntää monella tapaa aina toiminnan kehittämisestä vastuullisuustyöhön ja markkinointiin. Yksinkertaisimmillaan tämä voi tarkoittaa mainintaa siitä, että ravintolassa käytetään vain 100 prosenttisesti suomalaista lihaa tai 80 % lounaan raaka-aineista on luomua. Myös vastuullisuusraportin ja erilaisten kilpailutusten tiedot voi jatkossa perustaa helposti saatavilla olevaan dataan.

Mikä Minun Aimo?

Minun Aimo -palvelu sujuvoittaa arkea kokoamalla yhteen monet Valio Aimo -asiakkaiden tarvitsemat tiedot: ostoraportit, asiakastiedot, sähköisen tukkukortin, reseptit, tietopankin ja asiakaspalvelun – ja nyt myös elintarvikeostojen ilmastovaikutus- ja kotimaisuustiedot. Palvelun käytössä ja tiedon etsimisessä auttaa näppärä ja nopea tekoälyapuri A.I.mo.