VALION TUKKUKAUPAN YLEISET MYYNTIEHDOT
- ASIAKASKORTIN KÄYTTÖEHDOT
1.1 Kortin myöntäminen
Kortti myönnetään kirjallisen hakemuksen perusteella. Kortin saaja on oikeutettu
tekemään ostoja Valio Aimo® pikatukuissa. Asiakaskortti voi olla käteis- tai luottokortti.
Kortti on voimassa toistaiseksi.
1.1.1 Käteiskortti
Käteiskortti oikeuttaa käteisostoksiin Valio Aimo® pikatukuissa. Maksuvälineenä
pikatukuissa käyvät käteinen raha ja pankkikortit.
1.1.2 Luotollinen asiakaskortti
Hakija suostuu siihen, että Valio Aimo® saa hankkia tarpeelliset luottotiedot luotollista
korttia haettaessa Suomen Asiakastieto Oy:ltä. Pikatukuissa asioitaessa on
asiakkaan esitettävä voimassa oleva kortti ja todistettava pyydettäessä henkilöllisyytensä.
Hakijan kanssa samassa yrityksessä työskentelevälle voidaan pääkortinhakijan
suostumuksella myöntää luoton käyttöön oikeuttava rinnakkaiskortti.
1.1.3 Rinnakkaiskortti
Pääkortin hakija vastaa rinnakkaiskorteilla tehtyjen ostoihin perustuvien maksujen
maksamisesta.
1.2 Kortin katoaminen
Kortti on yrityskohtainen ja sitä tulee säilyttää huolellisesti. Kortin katoamisesta
tulee ilmoittaa välittömästi Valio Aimo® p. 010 381 7695. - VALION VELVOLLISUUDET
2.1 Toimitusaika
Jollei erityisestä toimitusajasta ole sovittu, Valio on velvollinen toimittamaan tavaran
tavanomaisen toimitusajan mukaisesti. Valiolla on oikeus poiketa toimitusajasta, jos
se ylivoimaisen esteen tai toimitustilanteen vaatimien kohtuuttomien kustannusten
tai muiden uhrausten takia on tarpeen.
2.2 Tavaran luovuttaminen ja vaaranvastuun siirtyminen
Tavara katsotaan kaikissa kaupoissa luovutetuksi, kun asiakas, hänen edustajansa
taikka asiakkaan rahdinkuljettaja tai kuljetusliike on ottanut sen hallintaansa.
Vaaranvastuu siirtyy asiakkaalle, kun tavaran luovutus tapahtuu.
Valio ei ole velvollinen ottamaan tilattua tavaraa takaisin.
2.3 Tiedot tavarasta
Valio vastaa tavaran ominaisuuksista tai käytöstä itse antamistaan tiedoista. Valio ei
vastaa tavaran valmistajan tai maahantuojan antamista tiedoista.
2.4 Tavaran takuu ja laatu
Tavaralla saattaa olla sen valmistajan tai toimittajan ehtojen mukainen takuu, jonka
Valio siirtää asiakkaalle, mikäli se on mahdollista. Valion takuusta on erikseen sovittava.
Myyjänä Valio vastaa, että sen toimittama tavara täyttää kulloinkin kyseessä
olevalle tavaralle asetetut normaalit laatuvaatimukset.
2.5 Tavaran pakkaus ja kuljetus
Valion suorittaessa kuljetuksen se vastaa siitä, että tavara toimitetaan asiakkaalle tavanomaisessa
kunnossa. Ellei muusta ole sovittu, tavara toimitetaan valmistajan tai
maahantuojan pakkauksissa. Jos asiakas tai joku hänen puolestaan noutaa tavaran,
se luovutetaan asiakkaalle niissä pakkauksissa, joissa se on Valiolla varastoituna.
Jos asiakkaan kanssa sovitaan edellä mainitusta poikkeavasta uudelleenpakkauksesta,
asiakas maksaa tästä aiheutuvat kustannukset. Valion suorittaessa kuljetuksen
on asiakas velvollinen maksamaan Valion soveltaman tavanomaisen tai erikseen
sovitun rahdin tai kuljetuskustannuksen.
2.6 Kauttalaskutustoimitukset
Kauttalaskutustoimitusten osalta noudatetaan tavarantoimittajan toimitusehtoja eikä
Valio ole vastuussa tavarantoimittajien laiminlyönneistä asiakkaalle aiheutuvasta
vahingosta, ellei voida osoittaa, että Valio menetellyt huolimattomasti ja aiheuttanut
vahingon. - ASIAKKAAN OIKEUDET, VASTUUT JA VELVOLLISUUDET
3.1 Valion viivästys
Valio on velvollinen ilmoittamaan asiakkaalle, jos tavaran toimitus on vaarassa viivästyä
merkittävästi. Jos asiakas tällöin hyväksyy uuden toimitusajan tai jos viivästys tavaran
laatuun ja muihin sopimuksen ehtoihin nähden on vähäinen, asiakkaalle ei ole
oikeutta vaatia kaupan purkua tai saada vahingonkorvausta. Oikeutta sopimuksessa
pysymiseen tai korvaukseen ei myöskään ole, jos viivästys aiheutuu tai toimitus estyy
sellaisen esteen johdosta, jota Valio ei voi voittaa tai jos sopimuksen täyttäminen
edellyttäisi kohtuuttomia kustannuksia verrattuna asiakkaalle siitä koituvaan etuun.
Valio ei ole vastuussa viivästyksestä, jos viivästys osaksikaan aiheutuu asiakkaasta
johtuvasta syystä tai liittyy kauttalaskutuskauppaan.
3.2 Virhe tavarassa
Asiakas on velvollinen tarkastamaan tavaran ja ilmoittamaan kirjallisesti mahdollisesta
virheestä Valiolle kahdenkymmenenneljän (24) tunnin sisällä tuotteiden
vastaanottamisesta. Valio ei ole velvollinen käsittelemään ja hyväksymään tämän jälkeen
tehtyä reklamaatiota. Asiakkaan tarkastettava, että 1) tuote on oikea (eli tuote
vastaa tilattua); 2) tuotteiden määrät vastaavat tilattua; 3) tuote täyttää elintarvikelainsäädännön
kriteerit; ja 4) tuotteissa ei ole kuljetusvaurioita tai muita näkyviä
vahinkoja. Valiolla on oikeus valita, korjataanko virheellinen toimitus vai maksaako
Valio korvausta virheen aiheuttamasta vahingosta Asiakkaalle. Valio korvaa
Asiakkaalle enintään virheellisen tuotteen ostohinnan. Kaikissa tapauksissa virheen
aiheuttamat mahdolliset välilliset ja epäsuorat vahingot, kuten esimerkiksi saamatta
jäänyt voitto, liikevaihdon vähentyminen, korvaavan tuotteen hankkiminen kolmannelta,
ovat Valion korvausvastuun ulkopuolella. Kauttalaskutuskaupassa asiakas
vastaa reklamaation tekemisestä suoraan tavaran toimittajalle. Vaikka Valio hoitaisi
reklamaation asiakkaan puolesta, ei Valio ole vastuussa toimittajan virheestä. Valio
ei myöskään vastaa siitä, että toimittaja ei maksukyvyttömyyden vuoksi voi täyttää
mahdollista vahingonkorvaus- tai hyvitysvelvollisuuttaan.
3.3 Kauppahinta ja sen maksaminen
Kauppahinta on tavaran luovutushetkellä Valion tavaraan yleisesti soveltama hinta,
ellei tarjouksella tai muulla tavalla ole ilmoitettu siitä poikkeavaa hintaa. Ulkomaisen
tavaran osalta Valio varaa oikeuden ilmoitettujen hintojen muutoksiin valuuttakurssien,
verojen, tullien ym. maksujen muuttumisen varalta, vaikka sitä ei ole erikseen
tarjouksessa mainittu tai muuten ilmoitettu.
Laskutus voi tapahtua toimituskohtaisesti tai periodilaskutuksena. Jos muuta ei
ole sovittu, Valio laskuttaa asiakasta neljä (4 ) kertaa kuukaudessa. Kauppahinta on
maksettava sovittujen maksuehtojen mukaisesti. Maksuaika alkaa laskun päiväyksestä.
Jos muuta maksuehtoa ei ole sovittu, on se kymmenen (10) päivää netto.
Laskut kuitataan maksetuiksi eräpäivän mukaisessa järjestyksessä.
Viivästyneestä maksusta asiakas on velvollinen maksamaan viivästyskorkoa voimassa
olevan korkolain (633/1982) mukaisesti. Valiolla on oikeus veloittaa 10 euroa /
maksukehotus sekä muut perinnästä aiheutuvat kustannukset. Valiolla on oikeus
siirtää tulevien toimitusten toimitusaikoja tai kieltäytyä toimituksista kokonaan, jos
asiakkaalla on maksamatta erääntyneitä laskuja tai muita maksettavaksi erääntyneitä
suorituksia. Valio voi koska vain harkintansa mukaan peruuttaa asiakkaalle
myönnetyn luoton. Mikäli asiakas haluaa luottolimiitin, asiakas on Valion vaatiessa
velvollinen asettamaan hyväksyttävän vakuuden limiitin vakuudeksi. Myös kauttalaskutuskaupassa
on voimassa se, mitä edellä limiitistä, kauppahinnasta ja sen
maksamisesta on sanottu.
3.4 Myötävaikutusvelvollisuus
Valion ja asiakkaan tulee myötävaikuttaa kauppaan sillä tavoin kuin heiltä kohtuudella
voidaan edellyttää, jotta toinen sopijapuoli voi täyttää sopimuksen. - SOPIMUKSEN JA KAUPAN PURKAMINEN JA IRTISANOMINEN
4.1 Asiakkaan oikeus purkaa
Asiakkaalla on oikeus kaupan purkuun Valiosta johtuvan olennaisen viivästyksen tai
virheen vuoksi, ellei Valio ole kohtuullisessa ajassa asiakkaan huomautuksesta tai
asiakkaan kanssa sovitun lisäajan kuluessa täyttänyt virheen korjaus- tai toimitusvelvollisuuttaan.
Jos asiakas on osaksikaan vaikuttanut viivästykseen tai laiminlyönyt
tavaran tarkastusvelvollisuuden tai reklamaation tekemisen oikeassa ajassa, ei
hänellä ole oikeutta vaatia kaupan purkua tai korvausta.
4.2 Valion oikeus purkuun
Valiolla on oikeus purkaa sopimus, jos kauppahinnan maksaminen viivästyy yli kaksi
viikkoa tai jos on aihetta epäillä, että asiakas ei kykene suorittamaan maksujaan
Valiolle. Valiolla on oikeus purkaa kauppa, jos asiakas ei nouda tai vastaanota
tilaamaansa tavaraa sovitun mukaisesti tai ei muutoin myötävaikuta kauppaan sillä
tavoin kuin häneltä voidaan kohtuudella edellyttää.
4.3 Muu oikeus purkuun
Mikäli sopijapuoli joutuu saneerausmenettelyyn, selvitystilaan, konkurssiin tai sellaisiin
taloudellisiin vaikeuksiin, että on syytä olettaa tässä Sopimuksessa olevien
velvoitteiden täyttämisen vaarantuvan, on toisella sopijapuolella oikeus purkaa
sopimus. Sopijapuolella on myös oikeus purkaa sopimus, mikäli toinen sopijapuoli
ryhtyy yritysjärjestelyihin eikä niistä ole erikseen kirjallisesti tiedotettu ja selvitetty
yritysjärjestelyiden vaikutusta tähän sopimukseen.
Kumpikin sopijapuoli voi purkaa tämän sopimuksen välittömästi, jos toinen sopijapuoli
rikkoo olennaisesti tai toistuvasti tätä sopimusta eikä korjaa rikkomustaan
kolmenkymmenen (30) vuorokauden kuluessa sitä koskevan kirjallisen huomautuksen
lähettämisestä. Purkaminen tehdään ilmoittamalla siitä kirjallisesti toiselle
Sopijapuolelle.
4.4 Irtisanomisoikeus
Jos Sopimus on voimassa toistaiseksi, se on mahdollista molemmin puolin irtisanoa
yhden (1 ) kuukauden irtisanomisajalla. Irtisanominen on toimitettava kirjallisesti. - VASTUUNRAJOITUKSET
Valio ei missään tilanteessa vastaa välillisestä tai epäsuorasta vahingosta. Välillisenä
vahinkona pidetään esimerkiksi saamatta jäänyttä voittoa tai vahinkoa, joka johtuu
tuotannon tai liikevaihdon vähentymisestä tai keskeytymisestä, korvaavan tuotteen
hankkimisesta kolmannelta tai kolmannelle osapuolelle olevien velvoitteiden täyttymättä
jäämistä.
Nämä vastuunrajoitukset eivät sovellu tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella
aiheutettuihin vahinkoihin. - YLIVOIMAINEN ESTE
Sopijapuoli ei ole vastuussa näiden ehtojen mukaisten velvollisuuksiensa täyttämättä
jättämisestä ylivoimaiseksi esteeksi katsottavasta syystä. Ylivoimaiseksi esteeksi
katsotaan tilanne, jossa sopimuksen velvoitteiden täyttäminen on sopimuksen
syntymisen jälkeen estynyt epätavallisen tai yllättävän tilanteen, toiminnan tai
tapahtuman johdosta, joka on Valiosta riippumaton ja jota Valio ei ole voinut ottaa
huomioon tai varautua siihen sopimusta tehdessä eikä sitä voida poistaa kohtuullisilla
lisäkustannuksilla kohtuullisessa ajassa.
Tällainen vapauttamisperuste voi olla sota, kapina, sisäinen levottomuus, viranomaisten
suorittama pakko-otto tao takavarikko, tuonti- tai vientikielto, luonnonmullistus,
yleisen liikenteen tai energiajakelun keskeytys, työselkkaus tai tulipalo,
tuotantolaitteiston rikkoutuminen tai muu vaikutuksiltaan yhtä merkittävä ja
epätavallinen sopijapuolesta riippumaton syy. Valiolla on oikeus tarkistaa hintojaan
ylivoimaisen esteen tapahtuessa. Sopijapuolen, joka haluaa vedota ylivoimaiseen
esteeseen, on ilmoitettava siitä viipymättä toiselle sopijapelle syyn ilmaannuttua.
Mikäli ylivoimainen este kestää yli kolme (3 ) kuukautta, sopijapuolet neuvottelevat
sen vaikutuksista sopimukseen. Kumpikin sopijapuoli saa purkaa Sopimuksen
kokonaan tai osittain, jos sopimuksen täyttäminen ylivoimaisen esteen jatkumisen
johdosta viivästyy yli kolme kuukautta. - LUOTTAMUKSELLISUUS
Sopimus on sopijapuolten välillä luottamuksellinen ja salassa pidettävä.
Sopijapuolet sitoutuvat pitämään Sopimuksen voimassaoloaikana sekä kolme (3 )
vuotta sen päättymisen jälkeen, luottamuksellisena ja salassa tämän Sopimuksen ja
sen liitteet sekä muun toiselta sopijapuolelta saadun aineiston ja tiedon, joka liittyy
Sopimukseen. Sopijapuolet sitoutuvat olemaan luovuttamatta toisen sopijapuolen
luottamuksellisia tietoja kolmannelle osapuolelle ilman toisen sopijapuolen etukäteistä
kirjallista suostumusta ja sitoutuvat käyttämään toisen sopijapuolen luottamuksellisia
tietoja ainoastaan tämän Sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin.
Salassapitovelvoite ei koske aineistoa tai tietoa, (a) joka on yleisesti saatavilla tai
muuten julkista, (b) jonka vastaanottava sopijapuoli on saanut kolmannelta osapuolelta
ilman salassapitovelvollisuutta, (c) joka oli vastaanottavan sopijapuolen
hallussa ilman sitä koskevaa salassapitovelvollisuutta ennen tiedon saamista toiselta
sopijapuolelta, (d) jonka vastaanottava sopijapuoli on todistettavasti itsenäisesti
kehittänyt hyödyntämättä toiselta sopijapuolelta saamansa aineistoa tai tietoa.
Salassapitovelvoitteet eivät estä luovuttamasta luottamuksellista tietoa siltä osin
kuin vastaanottava sopijapuoli on velvollinen sitä luovuttamaan tiedon lain tai viranomaismääräyksen
perusteella kuitenkin niin, että vastaanottava osapuoli mahdollisuuksien
mukaan antaa luovutusmääräyksestä tiedon luovuttaneelle sopijapuolelle
ja ilmoittaa tiedon vastaanottajalle sen luottamuksellisuudesta. Sopijapuolen on
välittömästi lopetettava toiselta sopijapuolelta saamansa luottamuksellisen aineiston
ja tietojen käyttäminen, kun sopijapuoli ei enää tarvitse kyseisiä tietoja tämän
sopimuksen mukaisiin tarkoituksiin. - ERIMIELISYYKSIEN RATKAISEMINEN
Tähän Sopimukseen sovelletaan Suomen lakia, pois lukien sen
lainvalintasäännökset.
Sopijapuolet pyrkivät sopimaan tästä Sopimuksesta aiheutuvat riidat neuvotteluteitse.
Jos sopijapuolet eivät pääse asiassa yksimielisyyteen, riidat ratkaistaan
lopullisesti välimiesmenettelyssä Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjen
mukaisesti. Välimiesoikeus on yksijäseninen ja välimiesmenettely käydään
Helsingissä suomen kielellä. Valiolla on myös oikeus nostaa velkomuskanne asiakkaan
kotipaikan tuomioistuimessa. - YLEISTEN MYYNTIEHTOJEN VOIMASSAOLO
Nämä myyntiehdot ovat voimassa toistaiseksi. Valiolla on oikeus muuttaa näitä ehtoja ilmoittamalla siitä kirjallisesti tai mulla tavoin todistettavasti.
Valio Oy PL 10, 00039 VALIO, Kotipaikka Helsinki, Y-Tunnus 0116297-6, valioaimo.fi