
Takaisinvetotilanteissa tiedottaminen
Tämä ohjeistus kertoo, miten tavarantoimittajan tulee tiedottaa Valio Aimo tukun valikoimassa olevien tuotteiden takaisinvedoista.
Päävastuu tuotteen myynnistä poistamisesta tai julkisesta takaisinvedosta ja siitä tiedottamisesta kuuluu tavarantoimittajalle tai tavaramerkin omistajalle. Takaisinvetotilanteissa tiedotus tulee tehdä Valio Aimo tukkuun mahdollisimman nopeasti ja ennen ulkoista tiedottamista.
Tuotteen takaisinvedosta tai myynnistä poistosta tulee lähettää ilmoitus sähköpostitse osoitteeseen takaisinvedot.aimo@valio.fi. Viestin tulee sisältää seuraavat tiedot:
- Takaisinvedon kriittisyys tai tieto siitä, onko kyseessä myynnistä poisto esimerkiksi laadullisista syistä
- Tuote ja erätiedot, PE-päivät
- Toimitetut määrät ja päivät, ostotilausnumerot
- Toimituksessa olevat erät ja saapumispäivät
- Jatkotoimenpiteet, jotka tuotteille tulee tehdä: Valio Aimo tukun hallinnassa olevien tuotteiden poisto myynnistä, toimitusten lopettaminen, tuotteiden takaisinveto asiakkailta, estettyjen tuotteiden hävittäminen tai lähettäminen takaisin tavarantoimittajalle, hyvitystiedot ja toimenpiteet
- Julkisen takaisinvedon tiedote (kun kyseessä julkinen takaisinveto). Tämän tulee sisältää mm. tiedon, miten kuluttajat/asiakkaat hakevat hyvityksen ja tuleeko heidän palauttaa tuote tai hävittävätkö he sen.
- Tavarantoimittaja vastaa takaisinvetotilanteessa viranomaiselle ja medialle tiedottamisesta. Valio Aimo on vastuussa viranomaistiedottamisesta vain oman tuotemerkin tuotteiden osalta.
Sähköpostiin tulevia viestejä seurataan myös virka-ajan ulkopuolella. Kun takaisinveto on kriittinen tai kun tavarantoimittaja haluaa varmistaa sähköpostin saavuttaneen Valio Aimo henkilökunnan, tulee tavarantoimittajan olla yhteydessä tuotteesta vastaavaan tuotepäällikköön virka-aikana.
Nopea ja tehokas tiedottaminen tavarantoimittajan suunnalta mahdollistaa toimenpiteiden tehokkaan käynnistämisen.