Iltapäivälehdet sen osaavat: herätä kiinnostus otsikolla
Jokainen meistä on törmännyt iltapäivälehtien otsikoihin, joissa kerrotaan viisi vinkkiä siihen, kuinka pääsee viikossa kesäkuntoon, tai mikä on jonkun julkisuuden henkilön salainen resepti menestykseen. Kun uteliaisuus herää, on melkein pakko klikata otsikkoa ja lukea lisää. Käytä rohkeasti samaa menetelmää: herätä kiinnostus, mutta älä kerro otsikossa kaikkea. Miten olisi vaikkapa ”Tänään tarjolla: kevään suosituin take away -annos!” Ihmisiä varmasti kiinnostaa, mikä se mahtaa olla, ja sen voi kertoa heti perään. Tai ”Suosikkiannoksen paluu”, koska ihmiset haluavat aina testata sitä, mikä on muidenkin mielestä hyvää. Asuntokaupoista tutut ”Harvoin tarjolla” -otsikoinnit eivät ehkä ihan ruoka-annoksiin istu, mutta ”Vain tänään” voi toimia, jos halutaan luoda päivän kampanja. Kun jotakin ei ole saatavilla enää huomenna, ja se on riittävän houkuttelevaa, ihmiset kyllä tarttuvat tilaisuuteen.
Kun kiinnostus on herätetty, kerro selkeästi
Ihmiset odottavat kuitenkin somessa, ja kaikessa mainonnassa, selkeyttä. Kerro selvästi hinta, mitä myyt ja miten sitä saa. Kiireiset ihmiset eivät halua etsiä ostoon vaikuttavia asioita kauaa, vaan tarttuvat siihen tilaisuuteen, jossa selkeästi kerrotaan, mistä on kyse. Selkeys ei tarkoita tylsyyttä: ruoat voi nimetä ja esitellä leikkisästi, mutta pysyä silti informatiivisena. Kanahampurilainen on paljon tylsempi asia kuin Kaupungin kuumin kanaburgeri. Fish & Chips ei eroa toisesta saman nimisestä annoksesta, mutta jos sen nimeää vaikkapa Rapeimmat kalat ja ranskalaiset, niin mielikuva kirkastuu: mielessään voi jo kuvitella, kuinka herkulliselta tuntuu puraista ihanasti rapeaksi leivitettyä kalaa ja ranskalaisia. Oikein nimetyllä annoksella voi erottautua kilpailijoista.