Gallup: Millaisia trendejä alalla on nähtävissä?

Mitkä ovat trendit nyt, entäpä lähitulevaisuudessa? Kollegat kertovat, mitkä asiat kiinnostavat asiakkaita nyt leipomo- ja ravintola-alalla.
Nyt maistuu herkkujen herkut
”Leipäkulttuuri on muuttunut, ja Suomessa syödään erilaista leipää kuin 1990-luvulla. Silloin hitaasti leivottua juurileipää ei edes myyty. Suomalaiset ovat päässeet vaalean, happaman, rapeakuorisen ja ronskisti paistuneen leivän makuun. Enää ei haluta ostaa pullamössöä muovipussissa.”

”Kuluttajien kiinnostus on siirtynyt hieman edullisempiin tuotteisiin, sillä ihmisillä ei ole kriisivuosien ja inflaation jäljiltä rahaa käytettäväksi samaan tapaan kuin aiemmin. Käytännössä edullisemmat perustuotteet, kuten levain ja kaurasekaleipä, liikkuvat vielä aiempaakin paremmin. Samalla kuluttajia kiinnostaa edullisempi luksus, todelliset herkkujen herkut, kuten överimunkki, jossa on mehevä täyte ja paljon suklaata päällä. Munkilla arki piristyy helposti ja edullisesti. Överimunkkiemme suosituin maku on suolakinuski. Olemme käyttäneet suolakinuskia myös laskiaispullien ja korvapuustien täytteenä.”
Samuli Honkanen, toimitusjohtaja, Leipomo Juuri

”Kotimaisuus on arvossaan, ja etenkin kotimainen kala maistuu. Pyrimme nostamaan tarjoamiemme kalojen kotimaisuusastetta kekseliäillä resepteillä ja lisäämällä omaa valmistusastettamme. Silloin saamme pysymään kalliinkin raaka-aineen kustannukset kurissa.
Kotimaisuus on parhaimmillaan lähituotantoa. Meiltä löytyy 50 kilometrin säteellä paljon hyviä artesaanituottajia, joilta saamme muun muassa luomulihaa ja kananmunia. Kalaakin nousee läheisestä Lappajärvestä. Lähituottajien suosiminen tarkoittaa meillä molemminpuolista yhteistyötä ja vuorovaikutusta, josta hyötyvät kaikki noutopöytämme asiakkaita myöten.”
Timo Mäkinen, ravintolatoimen kehitysjohtaja, Härmän Kylpylä & Kuntoutus

Myös fun dining lisääntyy. Se liippaa läheltä fine diningia, mutta ilman pönötystä ja kiristävää kravattia. Toisin sanoen tehdään hiton hyvää ruokaa ja nautitaan se rennossa ilmapiirissä paikassa, jonne halutaan palata yhä uudestaan. Ravintolatiloissa kiinnitetään huomioita materiaaleihin, tilojen toimivuuteen ja akustiikkaan, joka poistaa häiritsevät kilinät ja kolinat luoden samalla tilaa keskusteluille ja viihtymiselle.
Juomapuolella alkoholittomien juomien ja cocktailien valikoimaan kannattaa edelleen satsata. Niiden lisääntynyt menekki ei ole korupuhetta.”
Arto Rastas, yrittäjä, kokki, ruokavaikuttaja ja kouluttaja
Teksti: Teemu Leminen, Terhi Pääskylä-Malmström ja Kati Laszka.
Kuvat: Petri Mulari, Pia Inberg ja Riina Peuhu.
Artikkeli on julkaistu Valio Aimo -lehdessä nro 3/2023.