Siirry sisältöön

Aimo annos aineksia onnistua

Tarinamme alkoi Valion ja Heinon Tukun kädenpuristuksesta vuonna 2021.  Syntyi Valio Aimo®, uuden ajan foodservice-toimija. Olemme kumppani ruoka-alan toimijoille, joille laatu, kotimaisuus, asiakaskeskeisyys ja toimitusvarmuus ovat avaintekijöitä.

Valio ja Aimo ovat kummatkin etunimiä. ”Aimo” tarkoittaa runsasta ja hyvää, toisaalta ”valio” ja ”aimo” myös mainiota ja laadukasta. Eipä ihme, että nimensä mukaisesti tuotevalikoimamme henkii runsautta ja laatua. Löydät kauttamme rakastetut Valio-tuotteet sekä laajan valikoiman muiden valmistajien tuotteita.

Yhdessä eteenpäin

Kouluruokalasta kulmakuppilaan, Hangosta Nuorgamiin, artisokasta ateriakonseptiin. Asiakkaamme eivät ole samasta puusta veistettyjä, eikä yksi ratkaisu sovi kaikille. Ja onneksi on niin, sillä sen myötä pääsemme kulkemaan mukana monissa ainutlaatuisissa hetkissä.

Tarinamme kantaa pitkälle, mutta katseemme on aina eteenpäin. Me jaamme tietoa, kuuntelemme, opimme ja kehitämme uutta yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Kaikkea A:sta O:hon

Arjessa teemme asioista sujuvia ja yksinkertaisia ja tuomme asiantuntemusta sinne, missä sitä tarvitaan. Meille ruoka on paitsi makua myös merkitystä – jokainen tilaus tukee suomalaista ruoantuotantoa.

Ja jos valmista ratkaisua ei löydy, me luomme sellaisen, jotta asiakkaamme voivat onnistua joka päivä, joka tilanteessa.

Ihminen puutarhassa, esittelee tuotteita kameralle.

Valttina vastuullisuus

Vastuullisuustyömme nojaa Valion vastuullisuusohjelmaan, jota olemme täydentäneet tukkukaupan erityispiirteiden näkökulmasta. Keskitymme vastuullisuudessa kolmeen pääteemaan: tehokkaaseen toimintaan, vastuulliseen hankintaan ja asiakkaan tukemiseen.

Tule Valio Aimo -asiakkaaksi

Aiomme olla asiantuntevin kumppani – ja joka päivä luottamuksesi arvoinen.

Ruokaelämyksiä vuodesta 1899

Olemme valmistaneet maukkaimpia ruokaelämyksiä hyvän ruoan ammattilaisten kanssa jo yli sadan vuoden ajan. Näihin vuosiin on mahtunut monta merkkipaalua:

1899

Fritjof Heino käy tukkukauppaa Helsingissä. Hän myy lihaa Helsingin Kauppatorilla ja vuonna 1901 hän perustaa ensimmäisen myymälän.

1905

Valio perustetaan voinvientiliikkeeksi. Toiminta laajenee pian juustojen valmistukseen ja maitotuotteiden laadun kehittämiseen.

1917

Valio laboratorio avaa ovensa. Artturi Ilmari Virtanen aloittaa vuosikymmenen lopulla työt laboratoriossa, jonka johtajana hän tulisi toimimaan vuodesta 1921 vuoteen 1970.

1920-luku

Fritjof Heino myy tukkukauppansa ja useat liikkeensä Lihakauppiaiden Tukkuliike Oy:lle. Hänestä tulee yhtiön toimitusjohtaja ja osake-enemmistön haltija.

1930-luku

Heinon seuraava sukupolvi – Valio kehittää uutta. Lama kaataa Lihakauppiaiden Tukkuliikkeen, minkä jälkeen Heino jatkaa toimintaa omissa nimissään. Vuonna 1932 Helmi Heino ottaa ohjat käsiinsä yhdessä lastensa kanssa. Valio jatkaa tuotekehitystään ja esimerkiksi Valio Koskenlaskija® löytää tiensä suomalaisten pöytiin.

1940-luku

Pula-aikana suomalaisten tukena. Sota-aikana Valio keskittyy ensisijaisesti armeijan muonatarpeiden tyydyttämiseen, sitten kaupunkien kulutusmaidon saannin turvaamiseen. Heino toimii oikeudenmukaisesti ja jakaa vähäiset tavaransa asiakkaillensa tasapuolisesti. Vuonna 1945 Valion A. I. Virtanen palkitaan Suomen toistaiseksi ainoalla kemian Nobel-palkinnolla.

1950-luku

Valio Koekeittiö perustetaan. Valio aloittaa maitojauheen valmistuksen 1953 ja Valion edelleen toimiva koekeittiö perustetaan 1955 opastamaan sen käytössä. Piimän teollinen tuotanto aloitetaan ja tuoretuotteiden kysyntä nostaa päätään. Ilman kylmätiloja tuotteiden myyntiaika on kuitenkin hyvin lyhyt nykyiseen verrattuna.

1960-luku

Heino avaa pikatukun – Valio perustaa maitoteknologisen laboratorion. Heino perustaa Kyläsaareen pikatukun ja Konalaan valintamyymälän. Jääkaapit ovat tätä nykyä keittiöiden vakiokalustoa, joten Valio kehittää uusia tuotteita: jogurtteja, viilejä ja kahvikermaa.

1970-luku

Kevytmaitoa ja vähittäiskauppaa. Valio tuo markkinoille ensimmäisen kevytmaitonsa. Reseptit ja neuvonta saavat uutta merkitystä, kun kiinnostus kevyempään ja terveellisempään ruokaan kasvaa. Heinon Tukku Oy lanseerataan 1972 ja vähittäiskauppaketju perustetaan.

1980-luku

Toiminnan ydin selkeytyy. Heino luopuu vähittäiskauppatoiminnasta ja päättää keskittyä hotelli-, ravintola- ja catering-alan palveluun. Vuonna 1987 Vantaan Koivuhakaan perustetaan pikatukku. Valio tuo markkinoille Valio Oltermanni® juuston ja HYLA® tuotteet.

1990-luku

Sörnäisten pikatukku avataan. 1990-luvun lama on kova paikka kaikille toimijoille, ja yli puolet Helsingin ravintoloista lopettaa. Heino selviää lamasta. Sörnäisten pikatukku avataan 1990. Heino perustaa alkoholiosaston ja myy ensimmäiset alkoholijuomat vappuna 1995. Toimitustukkutoiminta siirtyy Espooseen, myös Turkuun perustetaan toimitustukku. Valiosta tulee osakeyhtiö vuonna 1992.

2000-luku

Kattava verkosto. Heinossa tapahtuu merkittäviä yhtiöjärjestelyjä ja toiminta laajenee Kuopioon, Ouluun ja Tampereelle. Vuonna 2001 Valio tuo markkinoille laktoosittoman maidon.

2010-luku

Kasvun tie jatkuu. Heinon toiminta kattaa koko Suomen ja Seinäjoelle avataan myyntikonttori. Valio keksii ValSa® maitosuolan, jonka ansiosta voidaan valmistaa tuotteita vähemmällä suolalla.

2020-luku

Menestystarinoita saman pöydän äärestä. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) hyväksyy 30.6.2021 yrityskaupan, jossa Valio Oy hankkii Heinon Tukku Oy:n.

19.1.2022

Valio Aimo® syntyy ja matka uuden uuden ajan tukkukaupaksi alkaa.