Tutkimus paljastaa, miten päätökset vitriinillä tehdään

Vitriinistä ostetaan tuotteita eri tarpeisiin. Kun tiedät, millä perusteella asiakkaasi tekevät valintoja, osaat rakentaa tuotevalikoimasi oikein. Lue mitä muuta selvisi, kun tutkimme asiakkaiden käyttäytymistä vitriinillä. Toimiva vitriinivalikoima helpottaa tuotteiden valintaa ja tuo lisämyyntiä.
Valio Aimo selvitti laajalla tutkimuksella*, minkälaiset vitriinituotteet kuluttajia kiinnostavat. Puolella asiakkaista päätös oli selvä jo ennakkoon, loput tekivät valintansa vasta vaihtoehdot läpikäytyään.
*Aistila toteutti Asiakastutkimus vitriiniostoista eri myymälöissä alkuvuodesta 2025 asiakasmassa-analyysin ja yksilöhaastattelujen avulla viidessä erilaisessa vitriinikohteessa Helsingissä, Turussa ja Hollolassa. Mukana oli kaksi kahvilaa, kaksi lounasravintolaa ja yksi liikennemyymälä.
3 x asiakkaiden suurin syy ostaa vitriinistä
Vitriinistä ostetaan, koska se on vaivatonta ja nopeaa, ja tietää, mitä saa. Aamu- ja lounasaikaan asiakastarpeissa painottuvat energiantarve ja aterioihin liittyvät vaihtoehdot. Iltapäivisin tuotteita ostettiin enemmän herkutteluun, makeanhimoon ja välipalaksi. Vitriiniostojen motiivit voidaan jakaa kolmen eri tarpeen mukaan:
Tarve 1: Herkuttelu (56 prosenttia vastaajista)
Herkuttelijoiden kiinnostus kohdistuu useimmiten makeaan, kuten kakkuihin, leivonnaisiin ja erilaisiin pulliin. Ostopäätökseen vaikuttavat erityisesti tuotteen ulkonäkö sekä mielikuva nautinnosta.
Tarve 2: Välipala (31 prosenttia vastaajista)
Välipalaa kaipaavat valitsevat vitriinistä herkuttelijoita useammin suolaisen tuotteen, kuten täytetyn leivän tai suolaisen piirakan. Suosittuja vaihtoehtoja ovat myös helpot ja nopeat smoothiet ja jogurtit.
Tarve 3: Ateriatarve (13 prosenttia vastaajista)
Ateriatarve korostuu lounasravintoloissa, joissa vitriiniostolla kuitataan usein joko lounas tai aamupala. Tuotteelta toivottiin kylläisyyden tunnetta, mutta silti mukaan saattoi tarttua myös makea leivonnainen.
Aiomme olla asiantuntevin kumppani – ja joka päivä luottamuksesi arvoinen.
Valintapäätös keskimäärin 10 sekunnissa
Päätös ostettavasta tuotteesta tapahtuu nopeasti ja perustuu usein ennalta tehtyyn suunnitelmaan. Tuotteen ulkonäöllä ja tuttuudella on merkitystä valinnassa. Hinnalla oli sitä vähemmän merkitystä, mitä tutumpi tuote oli. Lounasravintoloissa vitriinin ääreen johdattelivat kiire ja ostamisen helppous, kahviloissa houkutteleva esillepano. Liikennemyymälässä jopa 42 % asiakkaista päätyi nappaamaan tuotteen vitriinistä tottumuksen pohjalta.
Joka neljäs toivoo uutuuksia
Vitriineihin toivotaan sekä tuttuja tuotteita että uutuuksia. Toivelistan kärjessä olivat uudenlaiset, edullisemmat ja ruokaisammat tuotteet sekä pienemmät annoskoot. Edullisempia ja ruokaisampia tuotteita kaivattiin etenkin liikennemyymälöihin, pienempiä annoskokoja kahviloihin. Ruokaa ja juomaa yhdistävät kampanjat koettiin houkuttelevaksi mahdollisuudeksi kokeilla uusia tuotteita. Unelmien vitriinituotetoiveissa nousivat erilaiset täytetyt leivät, bagelit ja croissantit, pienemmät annokset, innovatiiviset ja sesonkituotteet sekä terveelliset välipalat.