Välipalaistuminen muuttaa ruokailutottumuksia
Viime vuosina selvässä kasvussa ollut trendi, aterioiden muuttuminen yhä pienemmiksi syömisiksi, jatkaa voimistumistaan. Välipalaistuminen tarkoittaakin ravintoloille ja kahviloille muutoksia valikoimaan. Samalla myyntiä saadaan kasvatettua pääruoka-aikojen ja ruuhkapiikkien ulkopuolella.
Välipalaistuminen, eli aterioiden pieneneminen yhä useammin syötäviin pieniin annoksiin, on yksi viime vuosien kiinnostavimmista ilmiöistä. Tähän on vaikuttanut ennen kaikkea ihmisten muuttunut päivärytmi ja kahvilakulttuurin jatkuva nousu. Myös teknologinen kehitys helpottaa ajasta ja paikasta riippumattoman syötävän ostamista. Itse asiassa, vain 1/3 suomalaisista sanoo suunnittelevansa päivän syömisiä etukäteen.*
Muun muassa New Yorkin trendikkäistä kuppiloista vaikutteensa hakevat kahvilat ovat tarjonneet jo pitkään erilaisia leipiä, salaatteja ja esimerkiksi munakkaita läpi päivän. Kuluttajien ostokäyttäytyminen vaihtelee tilanteen mukaan, riippuen esimerkiksi käytössä olevasta ajasta ja ostopaikasta.
Välipalaistumistrendin harjalla suosituiksi nousseissa ruoissa korostuvat sokerin vähentäminen ja luonnollisten makujen tavoittelu. Deleistä tuttu omien annosten kokoaminen ja maustaminen tuo puolestaan jokaiselle mahdollisuuden syödä juuri sen kokoisia annoksia kuin itse haluaa.
Välipaloja joka makuun
Välipalojen kautta on myös helppo vastata erilaisiin ruokailutottumuksiin. Erilaisilla snäkkikoon annoksilla katat niin superfoodit, eksoottisemmat maut kuin perinteiset välipalat juomineen ja kiinteine annoksineen. Pienissä snäkkikoon annoksissa on helppo yhdistää eri makuja ja tuotetyyppejä. Tässä auttavat myös Valion tuotteet, joilla säästät aikaa ja valmistat kätevästi monenlaisia välipaloja.
Välipalatuotteidemme lisäksi voit hyödyntää erilaisia juustoja annoskippoihin, maitotuotteiden ja viljan yhdistelmiä sekä helppokäyttöisiä pakasteita kuten marjoja ja hedelmiä jogurtti-, rahka- ja smoothie-annoksiin. Kun puhutaan välipaloista, vain mielikuvitus on rajana!
*Lähde: Valio kuluttajasegmentointitutkimus 12/2015