Siirry sisältöön
Pinnalla nyt

Palkitseva hyvikki

Palkitseva hyvikki

Hyvikillä, eli materiaalitehokkuudella, pyritään siihen, että valmistuksessa huomioidaan niin raaka-aineet, ihmiset kuin laitteetkin. Kustannustehokkuus on hyvikin kantava voima ja siksi se onkin erittäin palkitsevaa!

P-A-L-K-I-T-S-E-V-A hyvikki

P – panosta

Panosta oikeisiin asioihin. Panostus voi merkitä esimerkiksi lisää raaka-aineita, tuoreutta tai yrttejä, mutta ennen kaikkea se on olemassaolevan materiaalin maksimaalista hyödyntämistä, suunnittelua, käsityötä ja ajallista resurssia vaikkapa esivalmistelussa tai viimeistelyssä.

Tutkimuksissa on todettu, että esimerkiksi satsaus esillelaittoon kannattaa. Näyttävämmän näköisestä tuotteesta oltiin valmiita maksamaan jopa tuplasti enemmän.

A – asiakaskeskeisyys

Asiakaskeskeisyys on kaikki kaikessa. Tunne asiakkaasi ja pysy hereillä heidän tarpeistaan. Tunne kilpailijasi, erottaudu eduksesi. Asiakkaan kuuleminen on tärkeää – kysy rohkeasti, kuuntele herkästi.

Siis: testataan, muovaudutaan ja karsitaan. Myydään sitä, mikä myy.

L – lisäarvo

Lisäarvo ravintolapalveluissa on monen tekijän summa. Se voi rakentua esimerkiksi tarjoilumuodosta, esillelaitosta, tunnelmasta, asiakaspalvelusta, ruoasta, tarinasta ja niin edelleen.

Mieti, millaista lisäarvoa tarjoatte asiakkaalle. Kaikki kiteytyy siihen, miksi asiakas valitsisi juuri tämän paikan, yhä uudelleen.

K – kustannustehokkuus

Kustannustehokkuus on asia, jota voi toteuttaa monella tavalla. Jos säästää kaikessa mahdollisessa, voi viivan alle jäädä lopulta vähemmän. Materiaalitehokkuutta on hyödyntää olemassa olevat materiaalit ja resurssit maksimaalisesti, joten materiaalitehokkuus on myös automaattisesti kustannustehokkuutta.

Voit pohtia tarjontaasi myös vastakkainasettelujen kautta:

  • Hävikin minimointi vs. myynnin maksimointi (vitriinin täyttö loppupäivästä)
  • Resurssien tiukentaminen vs. laadulla erottautuminen (lounasnoutopöydän tarjonta)

I – inspiraatio

Inspiraatio uusiin tuotteisiin ja tapaan tehdä tulee usein työn lomassa. Hyödynnä hävikkiä ja anna raaka-aineiden inspiroida!

Tarvitseeko ruokalistalla esimerkiksi kertoa lounasannoksen jokainen elementti, vai riittäisikö ”Päivän kala/kana/kasvis/liha ja runsas salaattipöytä”? Jälkimmäinen vaihtoehto antaa paljon laajemmat raamit hävikin hyödyntämiselle ja inspiraatiolle.

T – tuloksellisuus

Tuloksellisuus tehdään lisäarvolla, joka lisää myyntiä. Mutta mitä se on käytännössä? Tuloksellisuus on yhtä lailla ruokahävikin minimoimista kuin satsausta oikeisiin asioihin. Esimerkiksi hyvinvoiva henkilökunta parantaa asiakaskokemusta ja lisää tuloksellisuutta.

S – sitoutuvuus

Sitoutuvuus työhön rakentuu luottamuksesta ja fiiliksestä, että työtä tehdään yhdessä. Mieti, miten voisit sitouttaa henkilökuntaa tekoihin, jotka parantavat ravintolan tulosta. Voisiko työntekijöitä esimerkiksi palkita jotenkin hävikin (=kustannusten) vähentämisestä?

E – erottautuminen

Erottautuminen on se syy, miksi asiakas valitsee juuri sinun kahvilasi tai ravintolasi. Nykypäivänä käytännössä kaikilla on käytössä samat raaka-aineet, mutta mikä on se lisäarvo, jota teidän toimipisteenne asiakkaalle tuottaa ja jolla se erottuu muista?

V – vastuullisuus

Vastuullisuus saa näkyä. Kaikki voittavat, kun asiat tehdään oikein ja vastuullisesti. Materiaalitehokkuuden ansiosta hävikki vähenee, henkilökunta on motivoitunutta ja bisnes tuloksellista, eli kokonaisuus on vastuullista. Ole läpinäkyvä ja kerro vastuullisista toimintatavoistanne asiakkaillesi.

A – ammattiylpeys

Ammattiylpeys rakentuu motivaatiosta ja fiiliksestä, että on hyvä siinä mitä tekee. Anna henkilökunnalle mahdollisuus inspiraatiolle, lupa luovuudelle ja avoin ilmapiiri niiden jakamiselle. Pohtikaa yhdessä uusien ideoiden toteutus ja palkitkaa aktiivisuus, näin luodaan loputon kierre, joka ruokkii ammattiylpeyttä.

”Salaattipöytä kertoo paljon tarjonnasta.

Anna kädenjälkesi näkyä!”

Tuomas Hämäläinen, Keittiömestari

Search