Siirry sisältöön
Vinkkiartikkelit

Vitriinimyynnissä aikaa hurmata on vain viisi sekuntia

Vitriinimyynnissä aikaa hurmata on vain viisi sekuntia
Vitriinimyynnissä aikaa hurmata on vain viisi sekuntia
Nina Metso
Markkinointipäällikkö

Nina tuntee trendit ja niiden ammattikeittiöille tuomat mahdollisuudet.

Välipalaistuminen on ollut jo pitkään kasvava ilmiö. Valio teki vitriinitutkimuksen*, koska halusi ymmärtää paremmin välipalatuotteiden ostajia, eri tarpeita ja valittavia tuotteita. Tavoitteena on rakentaa vitriinivalikoimasuositus, joka helpottaa tuotteiden valintaa ja tuo lisämyyntiä.

Valion vitriinitutkimuksesta* selvisi, että 60 prosenttia asiakkaista viipyi vitriinin edessä yli kaksi sekuntia. Yleisin aika pysähtyä hyllyn ääreen on viisi sekuntia. Tämä on siis se aika, jolloin asiakkaan voi hurmata ja saada lisämyyntiä. Yleisin käyttötilanne välipalan nauttimiseen on lisäenergian tarve aterioiden välillä. Useimmiten välipaloja ostetaan iltapäivällä.

Tip icon

Asiakkaan tarpeet vaihtelee eri kellonaikoina

Välipalan ostomotiivit voidaan jakaa kolmen otsikon alle tarpeen mukaan:

Tarve 1: Auttaa jaksamaan, antaa energiaa

Välipalat, joista saa proteiinipitoista täyttävää energiaa iltapäivään, kotimatkalle ja harrastuksiin ja ne auttava jaksamaan aterioiden välillä.

  • Laita tarjolle rahkaa ja sille tuunausvaihtoehdoksi esim. raejuustoa, marjoja ja pähkinöitä tai siemeniä.

Tarve 2: Siirtää nälkää, ravitsee

Välipalat, jotka auttavat siirtämään nälkää ja janoa. Näitä välipaloja ostetaan eniten aamuisin ja keskipäivällä.

  • Laita tarjolle rahkaa ja erilaisia jogurtteja ja tuunaa se keitoilla, hilloilla, myslillä tai kuivahedelmillä.

Tarve 3: Herkuttelu

Herkuttelu välipaloja nautitaan pitkin päivää, aamukahvin, lounaan ja iltapäiväkahvin yhteydessä.

  • Laita tarjolle turkkilaista tai maustettua jogurttia ja tee siitä täyteläinen kekseillä, pullalla, vanukkailla tai kermavaahdolla.

Asiakkaat toivovat vitriinituotteilta monipuolisuutta ja vaihtelevuutta

Itse valmistetut välipalat erilaistavat vitriiniä, ja vaihtuvat välipalatuotteet piristävät myyntiä. Salaattien ja leipien lisäksi erilaiset jogurtti- ja rahka-annokset ovat suosittuja valintoja ja sopivat paikan päällä nautittavaksi tai mukaan otettavaksi. Raikkaita smoothieita, tuorepuuroja, jogurtteja ja rahkoja saa myös täysin valmiina, jolloin näyttävän vitriinin kokoaminen on entistäkin helpompaa ja nopeampaa.

Välipaloissa arvostetaan myös terveellisyyttä

Nuoriin naisiin painottuvassa kohderyhmässä puolet kiinnitti huomiota sokerin määrään. Nyt toivotaan yksittäispakattuja välipaloja. Grab and go -tyyppisiin annoksiin voi kerrostella esimerkiksi leipäjuustoa ja hedelmiä. Annoskuppeihin sopivat erinomaisesti esimerkiksi tapas-tyyppiset annokset vaikkapa oliiveista, juustoista ja leikkeleistä. Nämä soveltuvat mainiosti myös gluteenia tai hiilihydraatteja karttelevien välipaloiksi. Lisäenergian tarve iskee iltapäivällä.


Search