Koronaviruspandemia on tehnyt meistä turvallisuushakuisempia
Koronaviruspandemia on muuttanut maailmaa ja käyttäytymistämme vahvasti hyvin lyhyessä ajassa.
Tämäkään kriisi ei kuitenkaan synnyttänyt uusia trendejä, vaan vaikutti jo olemassa olevien trendien kehityssuuntiin. Osa trendeistä otti harppauksen, johon olisi normaalisti kulunut vuosikymmeniä, osa aiemmin tärkeistä asioista on jäänyt ihmisten mielissä taka-alalle ja jotkut trendit jatkoivat kehitystään ennallaan.
Koronapandemian keskellä ihmisiä ahdistaa huoli terveydestä ja taloudesta, ja heitä mietityttää, kuinka lopullisesti elämäntyylimme on nyt muuttunut. Elämästä on myös tullut aiempaa epävarmempaa, koska sitä ei voi suunnitella pitkälle eteenpäin ja joka päivä voi tulla täysin odottamattomia uutisia.
Tämä johtaa turvallisuushakuisuuteen, mikä näkyy erityisesti siinä, että ihmiset arvostavat nyt entistä enemmän tuttuja ja turvallisia asioita ja ovat vähemmän halukkaita kokeilemaan aivan uusia elämyksiä.
Valio Consumer Insight
Valio on tehnyt systemaattista kuluttaja- ja erityisesti ruokatrendien seurantaa sekä trendianalyysia jo vuosien ajan, jotta pysyisimme ajan hermolla siitä, kuinka syöminen ja ihmisten asenteet, toiveet ja käyttäytyminen muuttuvat.