Vuosituhannen heikoin satovuosi piinaa suomalaisia tuottajia
Luonnonvarakeskus ennakoi tämän vuoden viljasadosta kuluvan vuosituhannen pienintä. Syynä huonoihin näkymiin on etenkin kuivuus.
Toukokuussa Suomessa koettiin poikkeuksellinen lämpöaalto, eikä sateitakaan juuri ollut. Kesän paahtavat helteet heikensivät näkymiä entisestään. Nyt on menossa kolmas peräkkäinen heikko satovuosi Suomessa.
Maataloudella haastavat tulevaisuudennäkymät
Maitotilallisille huono sato tarkoittaa rehupulaa. Maatilojen kannattavuuteen vaikuttavat sääolosuhteiden lisäksi myös esimerkiksi viljan maailmanmarkkinahinta sekä Venäjän maitotuotteille asettamat tuontirajoitukset. Heikon taloudellisen kannattavuuden aikoina elinkeinon jatkamisen pohtiminen voi tulla monille tuottajille vastaan, erityisesti sukupolvenvaihdoksen tai isojen investointien lähestyessä.
Kesän mittaan moni suomalainen on kysynyt, mikä olisi paras tapa tukea maatalousyrittäjiä.
”Paras ja helpoin tapa tukea suomalaisia maitotiloja on valita suomalaisesta maidosta valmistettu tuote. Kun ostamme ja syömme suomalaisia tuotteita, varmistamme että meillä tuotetaan puhdasta ja turvallista ruokaa jatkossakin”, vastaa Valion kotimaan Food service ja teollisuusmyynnin kaupallinen johtaja Tuomas Sorri.
Arvostusta kotimaiselle työlle ja ruoalle
Kotimaisen ja eritoten lähiruoan arvostus on kasvussa. Puhtaus, turvallisuus ja jäljitettävyys ovat aivan omalla tasollaan suomalaisessa ruoassa.
”Laatu, jolla Suomessa tuotamme elintarvikkeita, on todella korkea. Tuontiruoka ei täytä kaikkia samoja kriteereitä, ja siitä syystä on harmi, että hintakirityksessä nämä kaksi asetetaan liian usein samalle viivalle”, Sorri jatkaa.
”Ruotsissa on ravintolasektorilla nähty tuoreita tukitempauksia paikallisen maataloustuotannon tukemiseksi. Miksi emme tekisi Suomessa samaa, ja nostaisi suomalaisia raaka-aineita ansaitsemaansa arvoonsa? Tämä on puhdasta lisäarvoa ruokalistaa lukevalle ravintola-asiakkaalle.” toteaa Sorri.
Lue lisää ajankohtaisista aiheista:

Gallup: Millaisia trendejä alalla on nähtävissä?

Kuukauden kampanjatuotteet

Vähemmän hiilidioksidipäästöjä

Arto Rastas ja lounaan uudet tuulet

Radikaalia läpinäkyvyyttä, yhdessä tekemistä ja hyvää palvel…
